Menu

Creativitatea si consilierea pentru dezvoltare personala

Dilema micului prinţ

 

Consilierea pentru dezvoltare personală este o cale de a facilita accesul persoanelor la resursele interioare, iar creativitatea este una dintre cele mai importante.

Atunci când în viața personală sau în cea profesională se întâmplă blocaje, este contraproductiv să rămânem și să insiatăm să găsim soluții cu deprinderile care nu mai funcționează și cu logica care ne-a adus în situația de bocaj. Metaforic vorbind, am fi ca lampagiul din povestea ,,Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupery care urma mecanic aceleași instrucțiuni deși planeta se învârtea tot mai repede de la an la an.

Ascultaţi conversatia dintre prinţ şi lampagiu care ilustrează blocarea în absurdul unor instrucţiuni, neputinţa de adaptare la schimare şi lipsa de creativitate.

Dilema micului prinţ poate fi înţeleasă ca o interogaţie asupra rutinei şi a lipsei de creativitate, acţiunile mecanice ale lampagiului fiind absurde şi ridicole tocmai pentru că acesta şi-a inhibat creativitatea, acţionând pe baza unor instrucţiuni care nu mai aveau relevanţă pentru realitatea schimbată.

Creativitate este un fel de actualizare a instrucțiunilor și acțiunilor noastre în funcție de realitatea mereu schimbătoare. Rutina ucide creativitatea și oprește evoluția.

 

Creez, deci exist!

 

Creativitatea este un dar pe care îl are orice ființă umană pentru a se adapta la situaţiile de viaţă aflate în continuă schimbare,  însă poate deveni mult diminuată din cauza rutinei și a stresului.  În lumea prezentului, creativitatea este o calitate umană din ce în ce mai apreciată şi mai căutată. Multe companii încurajează creativitatea sun forma libertăţii ,,de a gândi în afara cadrului” (think outside the box). Probabil că afirmaţia filosofului  René Descartes Gândesc, deci exist va fi reformulată Creez, deci exist!

În cartea ,,Mintea umană: cinci ipostaze pentru viitor”, Howard Gardner, psihologul american care a elaborat teoria inteligenţelor multiple, prezintă o viziune globală asupra tipurilor mentale care necesită a fi cultivate: mintea disciplinată, sintetică, creativă (creatoare), respectuoasă şi etică.

Completând disciplina şi sinteza, mintea creativă inovează prin idei noi, prin întrebări neobişnuite, inventând moduri de gândire inedite şi ajungând la răspunsuri neaşteptate.


Eduard de Bono, părintele gândirii laterale, a fost cel care a subliniat imporanţa ieşirii din cadrele limitative de gândire şi a dobândirii de perspective multiple 
asupra unei probleme, adică a purta ,,diferite pălării” pentru a găsi soluţii ingenioase.

pic1

Prin aplicarea a şase ,,lentile” colorate diferit se sondează problema printr-o tehnică de învăţare, comunicare şi de stimulare a creativităţii.

 

Oricine poate învăța cum să devină mai creativ, să își cultive mintea, să producă idei şi soluţii mai bune.  Despre modul în care creativitatea este abordată în școală aflați mai multe informații din discursul lui Ken Robinson, iar despre creier și creativitate puteți afla din discursul lui Rex Jung (în limba engleză). De asemena, viziuni asupra creativității sunt prezentate în Manifest pentru creativitate.

 

Antrenarea creativității

 

 Antrenarea creativității implică acțiuni în patru domenii diferite, așa cum sunt prezenate acestea în cartea ,,Fiți creativi. Pași esențiali în muncă și în viață”, scrisă de Guy Claxton și Bill Lucas: starea mentală, starea de spirit, tehnici şi medii creative.

Starea mentală presupune antrenarea minții pentru a obține și a susține acele abilități necesare exprimării creativității:

- răbdarea;
- perspectivele multiple;
- curiozitatea.

Starea de spirit presupune în principal trei aspecte importante:

- concentrarea: gradul de concentrare a minții poate oscila între focalizare și o stare difuză, visătoare;
- orientarea: vizează îndreptarea atenției fie către lumea exterioară, absorbind informații, fie către lumea interioară, analizând în mod reflexiv ceea ce a fost deja acumulat, căutțnd noi sensuri și conexiuni; 
- comunicarea: se referă atât la capacitatea de a expune și împărtăși ideile pentru a le testa în public, cu alte persoane, cât și la tendința de a fi singur și de a clarifica de unul singur ideile și perspectivele.

O persoană creativă explorează aceste trei dimensiuni: concentrarea, orientarea și comunicarea, prin flexibilitatea de a trece în mod fluent de la concentrare la relaxare, de la exterior spre interior, de la solitudine la sociabilitate.

Tehnicile creative  sunt al treilea domeniu al antrenării creativității şi sunt strâns legate de starea de spirit, iar prin folosirea flexibilă și inteligentă a celor trei aspecte ale stării de spirit – concentrare, orientare, comunicare – tehnicile creative pot deveni mai eficiente.

Contextul sau de mediul creativ  reprezintă al patrulea domeniu al antrenării creativității şi se referă la acel mediu care stimulează ideile creative. Se spune că mulți oameni sunt mai creativi în somn decât atunci când se întâlnesc la începutul zilei într-o ședință.

 

Exerciții de antrenare a creativității


Antrenarea creativităţii este un proces, dispoziția creativă presupune a percepe lumea într-un mod contemplativ și holistic și a de a avea o stare de concentrare relaxată. Starea de atenție conștientă și relaxată se obține prin exerciții de observare, de conectare cu sinele.

Cum văd lumea?

Citiţi cu atenție următoarele cuvinte și alegeți-le pe acelea care vi se par că descriu cel mai bine lumea în care trăiți sau  lumea în care vor trăi copiii de azi:

solicitant

sigur

riscant

previzibil

liniștit

schimbător

calm

instabil

divers

tradițional

nesigur

complicat

 

 

Dacă ați ales cuvinte din seria ,,schimbător – nesigur” cu siguranță vă puneți întrebarea ce calități mentale și emoționale sunt necesare pentru a reuși într-o astfel de lume. Credeți că aveți aceste calități în măsura în care vi le doriți? Dar copiii dumneavoastră?

 

Scrieţi calităţile pe care consideraţi că ar trebui să le aibă adulţii şi copiii de azi şi din viitor pentru a avea o viaţă plină de sens, de echilibru, de fericire. 

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

 Ce este creativitatea?

 

  1. Antoine de Saint-Exupery, ,Rao, 2014.Micul prinţ
  2. Howard Gardner, Mintea umană: cinci ipostaze pentru viitor, Editura Sigma, 2007.
  3. Eduard de Bono, Şase pălării gânditoare, audiobook în lectura lui Vlad Ivanov, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2008.
  4. Ken Robinson, Şcolile distrug creativitatea, http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity?language=ro
  5. Rex Jung, Creativity and the brain, https://www.youtube.com/watch?v=SWIXfNEDy3g
  6. Manifest pentru creativitate, https://www.youtube.com/user/manifestcreativitate
  7. Cu videoclipuri despre creativitate, https://www.youtube.com/results?search_query=creativity+ted+talk

Acordaţi-vă câteva minute de reflecţie asupra a ceea ce aţi citit în acest articol şi aţi aflat din materialele suport recomandate şi notaţi câteva idei referitoare la creativitate.

 

Puteţi folosi modelul de mai jos:

 

Ce ştiam

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

Ce am am aflat 

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

Ce mă interesează

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

Pentru a ne adapta ritmului schimbării, cu siguranță antrenarea creativității este o nevoie și o necesitate.  Și pentru a fi creativ este vital să știm cum putem accesa o dispoziție creativă.

 

Fii un călător conştient şi creativ!

 

Cu drag,

Echipa  Călătorie  Conştientă Continuă

 http://www.consilier-dezvoltare-personala.ro/

http://www.calatoriaconstientacontinua.ro/